De 7 sleutels van betrokkenheid

Een blog van Wolfgang Peppmeier 03-09-2020

De 7 sleutels van betrokkenheid
1 Besef dat klanten onze gemeenschappelijke vrienden zijn.
Klanten betalen immers de complete rekening. Beginnend bij onze lonen en ook alle andere kosten, zoals de huur en de inrichting.
2 Een bedrijf is geen speelplaats waar je vrijblijvend rond mag dolen.
Elk bedrijf heeft de maatschappelijke verplichting om winst te maken en daardoor de gemeenschap te dienen. Elk bedrijf moet zich zo gedragen dat het een toegevoegde waarde heeft voor de eigenaar, de klanten en de medewerkers. Het is de plicht van de eigenaar om dit duidelijk te maken aan zichzelf en de medewerkers.
3 Een bedrijf heeft een duidelijke visie en missie.
Alleen als een bedrijf een zin voor zijn bestaan heeft is het een zinvol bedrijf. Zinloze bedrijven voegen niets toe en staan zichzelf en anderen in de weg. Zingeving wordt verwoord in een duidelijk concept, namelijk in de salonfilosofie of bedrijfscultuur.
4 Laat medewerkers meedenken en geef hen meer verantwoording.
Maak niet alleen gebruik van de handjes maar ook van de hersenen van je team. Door medewerkers mee te laten denken, creëer je draagvlak en verantwoording, dus meer betrokkenheid.
5 Samen invloed uitoefenen door middel van minimaal vier tools.
De tools zijn: het salonhandboek, de actuele uurtjes, het logboek en de functioneringsgesprekken. Laat het salonhandboek bij voorkeur door de medewerkers schrijven. Door regelmatig ‘Actuele uurtjes’ (werkbesprekingen) te plannen maak je de dagelijkse gang van zaken transparanter en daardoor makkelijker. Door het logboek verbetert de communicatie onderling aanzienlijk. Tijdens de functioneringsgesprekken kun je één-op-één bijsturen.
6 Maak de economische processen duidelijk.
Zowel de eigenaar als ook het team hebben baat bij de actuele cijfers. Het moet te allen tijde duidelijk zijn hoe de zaak er economisch voor staat. Betrokkenheid kun je alleen maar bereiken door de feiten te noemen. Geruchten en gissen over hoe het ervoor staat, werken zeer negatief.
7 Communicatie.
Neem als eigenaar een duidelijk standpunt in. Communiceer de doelen en het concept en laat ook de grenzen zien. Door middel van functieomschrijvingen weet iedereen wat van hem of haar verwacht wordt. In het verlengde hiervan zorgen functioneringsgesprekken voor duidelijkheid. Geef opbouwende kritiek en spaar niet met complimenten. Zijn er twijfels bij jou of bij één van je medewerkers? Een loopbaancheck kan voor meer duidelijkheid zorgen.

Voor een goed fundament voor je onderneming Klik hier.https://jumpacademy.nl/2-daagse-online-training/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen